Polska nazwa Księga Rodzaju pochodzi ze staropolskiego słowa oznaczającego narodziny czyli początek, z greckiego Γένεσις Genesis, z hebrajskiego בראשית Bereszit - Na początku.
Pobierz prezentację w formacie PDF lub PowerPoint
Temat
- Przedstawienie Boga Stworzyciela,
Pana dziejów świata, Dawcy pierwszych przymierzy . - Polemika z ówczesnym obrazem świata
i mitami dot. jego powstania. - Legendy dot. historii powstania narodu
Czas opisywanych wydarzeń
- Czas opisywanych wydarzeń: sprzed 1876 r.
p. Chr. tj. daty śmierci Józefa w Egipcie; - Czas redakcji Księgi: mniejsze jednostki literackie mogły powstać w czasach Mojżesza, tj. w 2. poł. XV w. p. Chr. (Lb 33:2; Pwt 31:24).
Autor i czas spisania
- Tradycyjnie: Mojżesz i Jozue.
- Ale również i inni autorzy lub redaktorzy mniejszych jednostek literackich na przestrzeni wieków (np. Rdz 36:31).
- Faktyczni autorzy i redaktorzy nie są znani.
- Wedle najnowszych badań naukowych: Tradycja ustna i wcześniejsze dzieła zredagowane w okresie dominacji perskiej (Rdz 11:28).
Miejsce - Gdzie dzieją się opisywane wydarzenia
- Mezopotamia
- Syria
- Palestyna
- Egipt
Sposoby interpretacji księgi Rodzaju
- Interpretacja dosłowna – podejście literalne w kontekście „co ja dzisiaj w XXI wieku czytam i rozumiem” – 6 dni tworzenia w konkretnej kolejności, natychmiastowe zaistnienie (czas, zjawiska i procesy).
- Interpretacja metaforyczna – przenośne rozumienie tego co jest w tekście, dopatrywanie się symboli bądź skrótów myślowych, mających jedynie opisać ideę, 6 dni to przenośnia, szczegóły nie są istotne, ważne jest przesłanie.
- Konkordyzm – Połączenie idei dosłownego czytania tekstu z informacjami dostępnymi ze współczesnych dokonań nauki. Rodzaju 1 jako tekst protonaukowy. Stworzenie w kolejności uporządkowanego procesu, dni symboliczne lata.
- Interpretacja archetypiczna – Czytanie przez pryzmat kontekstu kultury, w której powstał oraz innych, podobnych do niego dzieł sztuki danego okresu. Księga Rodzaju 1 jako starożytna kosmogonia.
Plan księgi
DZIEJE ŚWIATA PRZEDPATRIARCHALNEGO (1-11):
- Stworzenie (1,2),
- Kuszenie i upadek (3),
- Kain i Abel (4),
- Set i jego potomkowie (5),
- Noe i Potop (6-8),
- Świat po potopie (9),
- Tablica narodów (10),
- Wieża Babel (11);
PATRIARCHOWIE IZRAELA (12-50):
Abraham (12-25:18):
- Powołanie Abrahama (12:1-9),
- Wyprawa do Egiptu (12:10-13:4),
- Wydarzenia powiązane z Lotem i Melchizedekiem (13:5-14:24),
- Obietnica potomka (15),
- Ismael, syn z ciała (16-17),
- Sodoma i Gomora (18-19),
- Abraham i Abimelech (20),
Izaak, syn z obietnicy (21),
Ofiarowanie Izaaka (22),
- Rodzinny grobowiec (23),
- Żona dla Izaaka (24),
- Potomkowie Abrahama (25:1-18);
- Izaak (25:19-26:35):
- Rodzina Izaaka (25:19-26:35),
- Izaak i Abimelech (26);
Jakub (27:1-36:43):
- Przechwycenie prawa pierworodnego (27),
- Ucieczka do Haranu (28),
- Żony i potomstwo Jakuba (29:1-30:24),
- Przechytrzenie Labana (30:25-43),
- Powrót Jakuba do Kanaanu (31),
- Pojednanie z Ezawem (32,33),
- Wydarzenia w Sychem (34),
- Powrót do Betelu (35),
- Potomkowie Ezawa (36);
Józef (37-50):
- Sprzedaż do niewoli (37),
- Juda i Tamar (38),
- Józef w domu Potyfara (39),
- Józef w więzieniu faraona (40),
- Interpretacja snów faraona (41),
- Przybycie braci Józefa do Egiptu (42-44),
- Ujawnienie się przed braćmi (45),
- Spotkanie z ojcem (46),
- Osiedlenie się w Egipcie (47),
- Błogosławieństwo dla synów Józefa (48),
- Błogosławieństwo dla synów Jakuba (49),
- Śmierć Jakuba i Józefa w Egipcie (50)1).